lørdag 6. september 2014

snickerskake

hei hei! :)
Tenkte jeg skulle dele oppskrift på snikkerskake med dere. Jeg har smakt denne en gang før og syntes den var kjempe god. så jeg ville lage den selv og nå passet anledningen kjempe bra siden vi hadde bursdags selskap for min kjære storebror. Det kommer også ut en oppskrift på en rullekake.

Det du trenger:
bunn

*6 eggehviter
*5dl sukker
*250g peanøtter
*1 pakke ritz kjeks
*2ts vaniljesukker
*2ts bakepulver

sjokoladeglasur:

*6 eggeplommer
*1dl kremfløte
*100g smør i terninger
*100g sukker
*100g sjokolade i biter

Dette gjør du:

1) Først finner du frem alt du trenger av ingredienser. Slik at du har alt klart til du skal bruke det. Mål opp alt.

2) Peanøtter og Ritz kjeks skal deles opp i mindre biter grove biter. På nøttene brukte jeg en hammer jeg la nøttene inni en gjennomsiktig plastikk pose og så banket jeg slik at det blei mindre biter ( dette er en hammer som kun brukes til mat) også la jeg dette oppi en skål. Ritz kjeksene la jeg også oppi en plastikk pose og klemte til med handen. Også la jeg de oppi en skål.


3) Så delte jeg eggene oppi to plastkopper. Der eggehviten var i en og eggepommene i en. Siden vi skal bruke begge deler.


4) Så tok jeg eggehviten og pisket det til det begynte å skumme så helte jeg litt og litt sukker oppi mens jeg fortsatte å piske.


5) Der etter hadde jeg de knuste peanuttene og kjeksen oppi den piskede eggehviten/ sukkeret. Vend forsiktig rundt med en slikkepott eller lignende. vendes forsiktig rundt.


6) Hell dette over i en langpanne med bakepapir i bunnen eller så setter den seg fask i stekepannen. ikke dyp langpanne da sliter du med å få den ut igjen fra langpannen. Også bruker du slikkepotten til å fordele det slik at det blir jevnt hele veien. 

7) deigen settes i stekeovnen på 180g i ca 25 minutter. pass på at den ikke blir for mørk/ svidd på toppen.

8) mens deigen står i ovnen kan du begynne på toppingen. 

9) Det første du gjør da er visst ikke du har målt opp alt som skal brukes gjør du det først.


10) Så finner du frem en liten kjele som er stor nok til alt vi skal ha oppi.

11) så heller du fløten, eggene og sukkeret oppi. Rør godt hele tiden slik at det ikke brenner seg i bunn. 


12) når dette har kokt opp så tar du kjelen og flytter den fra platen også tar du smørr og sjokoladen oppi og rører dette ut til du ikke ser noen klumper.




13) avkjøl kaken og toppingen før du heller toppingen over kaka. Nå er kaka nesten ferdig og klar til servering, men for å få en bedre kake så legger du den litt i kjøleskapet da syntest jeg den blei bedre og toppingen festet seg bedre.



Denne oppskriften fant jeg på en blogg for en stund tilbake så skreiv jeg den ned i en bok og nå har jeg funne den frem igjen. Jeg husker ikke helt hva bloggen heter men skal prøve å finne den frem igjen. håper dere likte fremgangen eller så kan dere skrive hva jeg burde gjort annerledes til neste gang.
Om ikke alt for lenge kommer oppskriften på rullekaken.

har du smakt snickerskake før? hva syntes du?

://TONJE! =)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar