lørdag 13. september 2014

oppskrift på hjemmelaget pizza!

Hei hei! =)

I går lagde jeg en utrolig god hjemmelaget Pizza, som jeg tenkte å dele med dere.
Den var enkel å lage og jeg brukte  ikke så lang tid!

Fullkornpizzadeig

Det du trenger:

25g gjær ( jeg brukte tørr gjær)

1 1/2 dl lunket vann 

1ts salt 

4ss oliven olje

4dl fibra fullkorns mel fra møllerens! haha hadde egentlig feilt mel med de hadde ikke noen andre som passet til pizza deig men denne var også god eneste minuset var at bunnen ikke ble hard men kantene ble hard.

slik gjør du:

* først måler du opp alt du skal bruke slik at du har det fremme. 

* der etter heller du mel, salt og gjær oppi en bolle. Så tar du vannet og oljen oppi. arbeid med dette til du får en jevn deig. Vist du har håndmikser ville jeg ha brukt det.

* Sett deigen på heving. Ha plastfolie eller et kjøkken klut over sett deigen et sted der det er litt varmt foreksempel vaskerommet. La deigen stå i 20 -30 minutter.

* Smør tomatsausen utover bunnen og bruk et valgfri fyll på. stek pizzaen i ca 10 -15 minutter. På 250*c  

Tomatsaus:

Det du trenger:

1 gul løk 

1 fedd hvitløk

oliven olje

1 boks knuste tomater (400g)

1ss Ajvar relish

1-2ts tørket basilikum

salt og pepper.


Dette gjør du:

*Skrell og finhakk løken og hvitløken. varm oljen i kjele eller steikepannen. Jeg brukte steikepannen siden jeg hadde steikt kjøttdeigen i den. Brun løk og hvitløk i noen minutter.

* Tilsett knuste tomater, Ajvar relish og basilikum. La det koke i ca 10 min. Smak til med salt og pepper. Avkjøl.

som fyll på pizzaen kan du velge det du selv vil ha på foreksempel kylling, rødløk, mais, sjampingjong, salami, oliven, skinke også videre.

jeg glemte helt fyllet så måtte bare bruke det vi hadde. Jeg hadde karbonadedeig og bacon på. Dette syntest jeg var kjempe godt.

jeg har desverre ingen bilder for jeg glemte å ta men skal få tatt neste gang.

fant dette fine bilde på google.no
nå skal jeg gå vidden så vi snakkes seinere i dag! :)

://TONJE! =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar